Informații generale LEADER
LEADER este un instrument important pentru România în reducerea dezechilibrelor economice și sociale și a disparităților dintre urban-rural. Experiența actuală reflectă o capacitate de dezvoltare la nivel local ce nu răspunde în totalitate nevoilor locale, în special în ceea ce privește colaborarea între partenerii publici și privați, iar abordarea strategică trebuie încurajată și dezvoltată. În România, implementarea abordării LEADER și a Grupurilor de Acțiune Locală (GAL) a început în perioada 2007-2013 prin intermediul PNDR. În perioada 2011-2012, teritoriul a fost acoperit de 163 de GAL-uri, pe o suprafață de cca. 142.000 km², reprezentând circa 63% din teritoriul eligibil și circa 58% din populația eligibilă LEADER.
Teritoriul eligibil LEADER este reprezentat de Unități Administrativ-Teritoriale-comune și Unități Administrativ-Teritoriale- orașe mici cu o populație de maxim 20.000 locuitori.
În perioada scurtă de implementare a strategiilor de dezvoltare locală și de funcționare a GALurilor, s-a demonstrat că, pe baza specificității sale, abordarea LEADER poate contribui la o dezvoltare echilibrată a teritoriilor LEADER și poate accelera evoluția structurală a acestora. Implicarea actorilor locali la dezvoltarea zonelor în care sunt activi va contribui la dezvoltarea locală și va conduce la o dezvoltare dinamică, pe bazele unei strategii de dezvoltare locală pregătită, implementată și gestionată de reprezentanții GAL-urilor.
LEADER poate fi văzut ca un instrument cheie de dezvoltare rurală, având în vedere că serviciile de bază curente nu întrunesc nevoile populației din teritoriile LEADER și nici condițiile sociale, ceea ce se reflectă în dezvoltarea economică a zonelor LEADER din România.
Finanțarea acțiunilor de valorificare a resurselor locale și de promovare a specificității locale, este relevantă, pentru a menține caracterul inovator al abordării LEADER, având în vedere experiența din perioada de implementare a PNDR 2007-2013. Totodată, programul LEADER, urmărind aceleași obiective generale și specifice ale Politicii Agricole Comune ale U.E. și ale PNDR presupune dezvoltarea comunităților locale într-o manieră specifică, adaptată nevoilor și priorităților acestora. Valoarea adăugată a abordării LEADER derivă din acele inițiative locale care combină soluții ce răspund problematicii existente la nivelul comunităților locate, reflectate în acțiuni specifice acestor nevoi.
Abordarea LEADER este susținută prin Prioritatea de dezvoltare rurală 6B “Încurajarea dezvoltării locale în zonele rurale”, care răspunde următoarelor nevoi identificate prin analiza SWOT:
- Reducerea gradului de sărăcie și a riscului de excluziune socială;
- Dezvoltarea infrastructurii de bază şi a serviciilor în zonele LEADER;
- Crearea de locuri de muncă în zonele LEADER;
- Conservarea moștenirii rurale şi a tradiţiilor locale;
- Stimularea și consolidarea dezvoltării locale;
- Acces la rețele TIC.
Cele mai semnificative provocări pentru LEADER se regăsesc în următoarele domenii de acțiune:
- contribuția la diversificarea activităţilor economice non-agricole și încurajarea micilor întreprinzători din spaţiul LEADER;
- crearea, îmbunătăţirea și diversificarea facilităţilor de dezvoltare economică, infrastructura fizică locală la scară mică și a serviciilor de bază;
- creșterea atractivităţii zonelor LEADER și diminuarea migraţiei populaţiei, în special a tinerilor; îmbunătăţirea condiţiilor sociale, economice și de mediu;
- protejarea și conservarea patrimoniului natural și cultural rural;
- diversificarea ofertei turistice, încurajarea iniţiativelor de dezvoltare locală cu un grad ridicat de integrare economică și socială teritorială,
GAL-urile reprezintă soluția concretă, transformarea în realitate a potențialului pe care comunitățile locale îl pot valorifica pentru a se putea înscrie în această nouă abordare a dezvoltării satului european, o abordare prin care se încurajează întoarcerea și/sau stabilirea tinerilor în teritoriul LEADER și dezvoltarea economică, socială și culturală a acestuia. Pentru a sprijini acest demers noua programare pune accentul pe: stimularea parteneriatelor, transferul de cunoștințe și implementarea inițiativelor inovative, dar, mai ales, implicarea reală a cetățenilor în deciziile strategice pe termen lung, etc.
LEADER, prin caracterul său transversal poate contribui la majoritatea obiectivelor de dezvoltare rurală identificate la nivelul PNDR 2014-2020 Inovarea este unul dintre elementele principale ale abordării LEADER. Prin urmare, LEADER va încuraja proiectele inovative ce sunt în acord cu tipurile de activități eligibile pentru sprijin prin PNDR 2014-2020 și cu obiectivele de dezvoltare locală ale comunității.
Grupul de acțiune local (GAL)
GAL este un parteneriat privat public activ. Parteneriatul local stabilit în cadrul strategiei va fi format din diferiți actori privați și publici reprezentativi, care vor fi definiți în liniile directoare naționale.
Ce activități desfășoară un GAL?
Conform fișei sub-măsurii 19.4 „Sprijin pentru costurile de funcționare și animare”, în vederea implementării SDL, pe lângă sarcina principală de implementare a strategiei, funcțiile administrative ce vor fi îndeplinite de către GAL sunt:
- pregătirea și publicarea apelurilor de selecție, în conformitate cu SDL;
- animarea teritoriului (activitățile de animare sunt importante pentru stimularea procesului de dezvoltare locală și vor fi proporționale cu nevoile identificate de GAL la nivelul teritoriului)
- analiza, evaluarea și selecția proiectelor;
- monitorizarea și evaluarea implementării strategiei;
- verificarea conformității cererilor de plată pentru proiectele selectate (cu excepția situațiilor în care GAL este beneficiar);
- monitorizarea proiectelor contractate;
- întocmirea cererilor de plată, dosarelor de achiziții aferente costurilor de funcționare și animare;
- aspecte specifice domeniilor: financiar, contabilitate, juridic, resurse umane etc.
GAL-ul va utiliza diferite mijloace pentru a informa comunitatea locală cu privire la posibilitățile de granturi existente pentru finanțarea proiectelor (întâlniri și evenimente publice, mass media locală, pliante și publicații proprii, pagini de internet) inclusiv prin intermediul membrilor GAL).
Mecanismele de gestionare, monitorizare, evaluare și control a SDL:
Gestionarea prin depistarea problemelor şi luarea operativă a deciziilor asupra implementării corespunzătoare a SDL, prin executarea operativă şi corectă a procedurilor de gestionare a resurselor si facilitarea coordonării între activităţile SDL;
Monitorizarea şi raportarea la timp, către factorii de decizie, a realizărilor şi rezultatelor SDL, conform calendarului de activități al GAL-ului.
Evaluarea prin elaborarea unui sistem clar de organizare a înregistrării şi raportării către AM a informaţiilor privind rezultatele implementării SDL. Astfel, GAL–ul va elabora un Plan de evaluare prin care se va descrie modalitatea de realizare evaluarea SDL.
Controlul constă într-un sistem de verificare a respectării planificării legate de implementarea SDL.
Mecanismul de monitorizare pentru proiectele selectate de GAL
Monitorizarea proiectelor se face de către persoanele responsabile din echipa GAL, în vederea urmăririi realizării proiectului, atingerii obiectivelor şi a îndeplinirii indicatorilor stabiliţi prin contract.
Monitorizarea proiectelor va urmări modul în care are loc gestiunea financiară a proiectelor si va permite sistematizarea și structurarea datelor cu privire la activitățile desfășurate în proiect.
Monitorizarea va permite obținerea informațiilor care să permită cunoașterea și înțelegerea stadiului proiectului la un moment dat, precum și tendințele de derulare a activităților incluse în proiect. Monitorizarea se poate face prin rapoartele de progres realizate de către beneficiar, prin înregistrarea rezultatelor și a problemelor apărute, prin observarea activităților derulate. Monitorizarea permanentă a proiectului (se monitorizează activitățile, stadiul realizării planurilor, costurile, rezultatele proiectului) permite raportarea realizării acestuia. Caracterul permanent al monitorizării va putea permite identificarea eventualelor probleme cu care se confruntă un proiect, soluțiile de rezolvare a acestora, etc.
Monitorizarea va urmări:
- respectarea condițiilor finanțării;
- respectarea eligibilității beneficiarului, cheltuielilor, proiectului;
- respectarea termenelor de implementare a proiectelor.
Care este fluxul pentru accesarea fondurilor nerambursabile prin intermediul GAL?